@article { author = {برنجکار, رضا and شاه چراغ, سیدمسیح}, title = {الاهیات سلبی و ایجابی در مدرسه فکری اصفهان}, journal = {فصلنامه تحقیقات کلامی}, volume = {5}, number = {17}, pages = {47-66}, year = {2017}, publisher = {انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه}, issn = {2345-3788}, eissn = {0000-0000}, doi = {}, abstract = {مسئله تحقیق حاضر این است که مدرسۀ فکری اصفهان و جریان‌های اصلی آن، در معناشناسی صفات الهی، چه نوع الاهیاتی را بیان کرده‌اند. در مدرسۀ اصفهان با سه جریان اصلی فکری مواجه هستیم؛ جریان فلسفی به رهبری ملاصدرا، که در بحث معناشناسی صفات الهی، از الاهیات ایجابی دفاع می‌کند. جریان فکری به رهبری ملارجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمی، که به لحاظ اتخاذ برخی دیدگاه‌های کلامی، می‌تواند جریان کلامی نام گیرد، ضمن پذیرش نظریۀ نفی صفات، از الاهیات سلبی در مباحث معناشناسی صفات الهی دفاع می‌کند. جریان کلامی ـ حدیثی اصفهان، به نمایندگی علامه مجلسی، هرچند برخلاف ملارجبعلی و قاضی سعید، اصل صفت را برای ذات خداوند متعال اثبات می‌کند، اما به جهت تعقل‌ناپذیری صفات ذاتی خدای سبحان، در تبیین صفات باری تعالی از الاهیات سلبی بهره می‌گیرد.  }, keywords = {مدرسۀ اصفهان,الاهیات سلبی,الاهیات اثباتی,صفات ذات,عینیت صفات با ذات,نفی صفات,اشتراک لفظی و معنوی}, url = {https://www.tkalam.ir/article_38913.html}, eprint = {https://www.tkalam.ir/article_38913_95105e7a55e4e7fb76266d505491b320.pdf} }