1
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و عضو انجمن کلام اسلامی حوزه
2
دانشجوی دکتری رشتۀ کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث
چکیده
روایت «لَوْ عَلِمَ ابوذر مَا فِی قَلْبِ سَلْمَان لَقَتَلَهُ»، از روایات مشکل است و دو رویکرد متفاوت دربارۀ مدلول و معنای آن وجود دارد: رویکرد سلبی ـ تأویلی و رویکرد ایجابی. البته این رویکرد، مصون از سوءاستفاده نمانده است، چنانچه صوفیه آن را به معنای درستیِ فهمهای ظاهری و شخصیشان از شریعت قرار دادهاند و تکثرگرایان دینی آن را دلیلی بر حقانیت داشتن همۀ اندیشه ها و لزوم تسامح برای هر برداشتی از دین دانستهاند. در این نوشتار بر آنیم تا ضمن بررسی این روایت به لحاظ سندی و محتوایی، دلایل هر یک از رویکردهای موجود در تفسیر آن را توضیح دهیم تا نشان دهیم که استفادههای صوفیه و تکثرگرایان مدرن دینی، روشمند نبوده و با اصول فهم حدیث سازگار نیست.