TY - JOUR ID - 38787 TI - بررسی اقناع مخاطب در پاسخ­گوییِ قرآن به شبهات اعتقادی JO - فصلنامه تحقیقات کلامی JA - FTK LA - fa SN - 2345-3788 AU - افقی, داوود AU - برنجکار, رضا AD - استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - استاد تمام دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 2 IS - 7 SP - 113 EP - 128 KW - اقناع KW - اقناع مخاطب KW - پاسخ­گویی قرآن KW - شبهات اعتقادی DO - N2 - «اقناع» به معنای متقاعد کردن، فرآیندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با اثرگذاری و ایجاد تغییر در مخاطب است. از جمله ویژگی‌های برجسته پاسخ‌های قرآن به شبهات اعتقادی، اقناع مخاطب است و تمامی پاسخ‌های قرآن، دارای این ویژگی هستند. اقناع قرآنی، اقناعی کامل با ابزارهای مشروع و صحیح است که در چهارچوب اختیار و آزادی انتخابِ مخاطبان صورت می‌گیرد. قرآن در مسیر اقناع مخاطب، از شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌کند. این مسیر با ایجاد اعتماد در مخاطب و جلب توجه او شروع شده و با ارائه دلایل، مستندات و استدلال‌های منطقی، مستحکم و غیر قابل خدشه، به اثبات موضع حق، متقاعد شدن و حصول تغییر در مخاطب می‌انجامد. UR - https://www.tkalam.ir/article_38787.html L1 - https://www.tkalam.ir/article_38787_cda7e45bfd1c075e97d1dd21aecfb5a3.pdf ER -